03 januar 2013

Mors julegave - et fimretørklæde?

Juleaften gav jeg garn i gave til min mor.

Allerede 5.juledag kunne jeg pakke garnet ind igen, og lægge det under træet, nu i form af et tørklæde.
På 6.juledagen blev der givet gaver mellem bedsteforældre og 'bedste'børn. Her kunne pakken sniges ind, der var stadig flest gaver til børnene.


Tørklædet er retstrikket over 33 masker. På pind 6*n lukkes der af for 12 masker i begyndelsen af pinden. På pind 6*n+1 lukkes der af for 12 masker i begyndelsen af pinden og der slås 12 masker op i slutningen. På pind 6*n+2 slås der 12 masker op i slutningen af pinden.

De to nøgler garn rakte næsten til 39 par 'strittere' som der er på mit.
Jeg så garnet som ret lilla, men det viste sig at være mest blå-grønt. De lilla områder anbragte sig helt uden hjælp i tørklædets ender.

For 5 år siden gav jeg min far en lignende gave Hans halstørklædet blev strikket i tyndt garn på pind 2. Hele 130 pinde á 412 masker, skulle der til før det var færdigt. Det tog også betragteligt længere tid - sådan cirka et halv år.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Og det bliver brugt dagligt. Med glæde.
;-)

Mor

tanterne sagde ...

Så er tørklædet jo en succes.