05 april 2013

Vintersøvnen er slut

Sommertid, mere dagslys og fugle der synger til - er alle dejlige forårstegn.
Men det forstyrrer også nattesøvnen, og opbygger underskud, hvis behovet er stort. Efter en superlang nattesøvn, og dage i laveste gear, er søvnmanglens tåger lettet, og jeg vågner med energi, kreativitet og lyst til hvad dagen bringer.

Den cardigan jeg ikke kom ret langt på, må lade livet. Den er alligevel slet ikke dét min garderobe har brug for.
Istedet har jeg fået lyst til Viola, en vest fra bogen Mere Feminin Strik, som jeg har lånt på biblioteket. Den skulle genlånes, men var reserveret og jeg endte med et par kopier af opskriften istedet.

Den skal nu omskrives så den kommer til at passe til mine mål, mit garn og strikkefasthed.

Udfra den nu ret store strikkeprøve på pind 6, som virker helt fin, er pindstørrelsen lagt fast, og en strikkefasthed kan udmåles til 22 p X 14,5 m i glatstrik.

Mine egne mål er en lidt mere kompliceret sag at finde.


Udrustet med en stram bluse, et antal kappenåle og et målebånd må jeg igang med at finde, ikke bare en hofte-, talje- og over-vidde, men også fordelingen af vidde mellem for- og bagsiden, og afstandene fra skulder til de tre mål både for og bag samt den ideelle længde af vesten.

Den store opmålingseance kan begynde, og skulle gerne ende i en strikkelig personlig opskrift der kan ende i strik med optimal pasform, og helst inden jeg tager hul på den filmmaraton byen afholder fra kl 15 i dag.

Ingen kommentarer: